O ljudskim potrebama s posebnim naglaskom na zdravom zadovoljavanju potrebe za hranom i Zašto smo nekada nesretni s hranom koju jedemo

 

Potrebe. Koliko dobro prepoznajemo vlastite potrebe i koliko dobro ih zadovoljavamo?
Normalne ljudske potrebe su:

1. San, dobar i kvalitetan san i odmor.
Koliko često se budite nenaspavano? Fali vam još malo vremena za odmor, još samo par minuta..
Ili koliko često legnete u krevet pa zaspite u tren oka ili pak ne možete zaspati a umorni ste jako?

Prije nego li zaspimo, prema nekim istraživanjima, treba nam od 10 do 15 minuta. Ako zaspimo prebrzo, može značiti da nam kronično fali sna i odmora. A ako pak ne možemo zaspati, to može biti znak insomnije i disharmoničnog funkcioniranja organizma.

Bez sna čovjek ne može Preživjeti više od 11 dana*. Dakle, čovjek može biti bez hrane (a i vode) duže nego što može biti bez sna. Nije li to znak koliko nam je san bitan za funkcioniranje? A mnogi to ne shvaćaju ozbiljno ili pak misle da ne mogu poboljšati svoj san.

Ja sam uvjerena da se san može poboljšati. Jednom zdravom dnevnom rutinom i boljom brigom za sebe.

2. Potreba za kvalitetnom hranom.
Koliko se često nakon obroka osjećate napuhano, naduto? Ili koliko često se nakon obroka trebate leći jer drugačije ne možete funkcionirati? Ili pak koliko često morate biti gladni jer ste se stavili na dijetu ili morate jesti nešto što ne volite iz istog tog razloga? I ne razumijete od kud vam kilogrami dolaze a stalno se trudite.

I onda nastaje frustracija, ponovno jedete hranu za utjehu i opet i stalno ste na istome.

To nije najopušteniji odnos sa hranom i svoju potrebu za hranom ne možemo dobro i opušteno zadovoljiti.
Zašto je to tako i postoji li za to solucija – smatram da da, i ja sam to pronašla.
U nastavku ću vam reći više o tome.
Idemo sada dalje s potrebama.

3. Potreba za sigurnošću. Za financijskom sigurnošću, za domom, mjesto u kojem možemo boraviti gdje se osjećamo dobro, sigurno i opušteno.

4. Potreba za pripadanjem. Pripadanje nekoj grupi, obitelji. Ljudi koji su nam bliski, koje volimo i osjećamo da nas vole i poštuju. Mi pripadamo toj grupi, osjećamo podršku i ne osjećamo samoću i izoliranost – to je dobro ispunjena ova potreba.

5. Potreba za osjećajem vlastite vrijednosti. Ja vrijedim, sposoban sam i doprinosim zajednici i svojim ljudima”.

6. Potreba za dijeljenjem nježnosti i topline. Zagrljaj, toplina, veselje i nježnost kada smo s nekim posebnim u blizini. Dijeljenje bratske, prijateljske, roditeljske ili partnerske ljubavi. Ono nešto posebno što dobivamo u odnosu s nama bliskim osobama.

7. Potreba za kretanjem.

8. Potreba za izazovima i novim dostignućima.

9. Potreba za rutinom i stabilnošću.

I još je tu dosta potreba koje sada neću opisivati jer bih htjela da nam ostane fokus na ove prve koje sam opisivala.

A posebno ću se vratiti na – potrebu za hranom.

Zašto mnogi ne mogu adekvatno zadovoljiti tu svoju potrebu?
Jedu previše ili premalo.

Ja bih rekla da je to dijelom zbog toga što neke druge potrebe nisu dobro zadovoljene.

Na primjer, emocionalne potrebe nisu zadovoljene (za pripadnošću, toplinom, dijeljenjem nježnosti).

Ili pak jedemo od velike iscrpljenosti (mentalne) da bi ublažili stres i nemir.

Jedemo više kada smo neispavani, kada nismo imali dovoljno sati odmora (to su i znanstvenici potvrdili).

Više je razloga za prejedanje (a posljedično kasnije) i za uskraćivanje hrane.

Ponekad je dio krivice i u izboru hrane, što je to što jedemo. Možda jedemo nešto na što je naše tijelo netolerantno a da toga nismo ni svjesni. Takva hrana nam s vremenom sve više i više stvara začepljenje i nadutost pa se i od toga osjećamo loše.

Dobro je uzeti za ozbiljno ono što jedemo. Da nam bude fino, da volimo jesti, da ono što jedemo nam ne stvara nadutost i začepljenje i da jedemo uvijek točno onoliko koliko nam treba.

S pravilnijom ishranom onda možemo lakše zadovoljavati i ostale potrebe. Možemo lakše spavati, lakše postizati svoje ciljeve i lakše dolaziti do osjećaja sigurnosti i stabilnosti u sebi.

Ja nisam nutricionist, ali trebala sam neke stvari o zdravlju i prehrani naučiti radi sebe. Ako osjećate da biste s nekim popričali o svojim izazovima s prehranom, možete se i meni javiti ili možete potražiti nekog drugog stručnjaka od povjerenja koji bi vas mogao savjetovati i popratiti.

Potražite stručnu podršku jer možda i već samo malo pričanja s nekime vam može puno pomoći.

Također, preporučujem stranicu dr. Stribora Markovića – Plantagea. Tamo možete naći puno stručne literature o hrani, mikronutriciji (razbijanje mitova o dodacima prehrani), o savjetima kako si pomoći s migrenom, nesanicom, kako izboljšati imunitet…

Dr.sc. Stribor Marković je stručna osoba, piše s osjećajem i sama sam mnogo od njega naučila (i još učim).

Ovo je link na stranicu: www.plantagea.hr

* i ovo su linkovi na kojima sam pronašla informacije vezane za spavanje: https://www.arz.hr/koliko-covjek-moze-bez-sna/ i: https://magazine.calcalistech.com/europe/fb/1129714737/eye-opening-facts-about-sleep-that-even-scientists-cannot-snooze/ 

Želim vam da ste veseli i da sa što većom lakoćom zadovoljavate sve svoje potrebe!

Pozdrav,

vaša MS:)

Pin It on Pinterest

Share This

Share this post with your friends!